Vad är E-commerce Automatisering?

E-handlare utför hundratals, om inte tusentals, små, repetitiva arbetsuppgifter varje dag. Varje uppgift kanske inte tar mer än ett par minuter, därför uppfattas de ofta inte som tidsslösare. Låt dig inte luras! Adderar man tiden som spenderas på varje enskild liten uppgift kan man inte längre blunda för hur extremt mycket tid som läggs på uppgifter som man tidigare trodde var bagateller. Tillsammans hindrar de produktivitet och tillväxt.

Vad är alternativet då, kanske du undrar, även små uppgifter kan ju vara superviktiga? Absolut. Att sopa de under mattan, är inte ett alternativ. Svaret är automatisering.

E-commerce automatisering handlar om att ge dig själv och din personal den finaste gåvan någon kan få: tid. E-commerce automatisering frigör tid för dig och din personal att spendera på mer avgörande och värdefullt arbete så som marknadsundersökning, produktutveckling, marknadsföring, försäljning, rekrytering och personalträning.

För att maximera tillväxtchanserna vänder sig många företag idag till E-commerce automatisering för att spara tid och pengar, förbättra kvaliteten och öka försäljningen. Nyfiken på att veta mer? Såklart! Fortsätt läs…

 

Vad är E-Commerce Automatisering?

I samband med tillväxt ökar efterfrågan och repetitiva uppgifter blir flera. System som fungerade i småskalighet fungerar inte längre lika bra. Den vanliga reaktionen på detta är att företag börjar använda sig av tidskrävande åtgärder för att lösa sådant som är brådskande och stjäl på så vis tid från sådant som är nödvändigt för en fortsatt tillväxt. Alternativt väljer företag att anställa mer personal, vilket ökar personalkostnaderna men förbättrar inte alltid situationen.

 

Kort och gott är E-commerce automatisering användandet av mjukvaruprogram eller verktyg som är byggda för att automatiskt utföra arbetsuppgifter som annars mänsklig arbetskraft utför. Inte bara utför dessa program en hel del av ditt arbete för dig, arbetet blir också gjort snabbare och ofta billigare än när arbetet utförs av mänsklig arbetskraft. E-commerce automatisering låter verksamheter göra mer med vad de redan har.

 

Hur används E-commerce Automatisering?

E-commerce automatisering kan appliceras på flera delar av din verksamhet, så som lagerhantering, orderhantering, kundservice, online försäljning, returer och återbetalningar samt redovisning och bokföring. Oavsett användningsområde är målet detsamma: att förenkla och snbbare utföra arbetsuppgifter. Ett par exempel på hur E-commerce automatisering kan användas är:

  • Avpublicera produkter som är slut i lager och få ett meddelande skickat till dig eller annan personal så att lager kan fyllas på och eventuell marknadsföring kan pausas.
  • Återpublicera produkter när de fyllts på i lager och återgå till eventuell marknadsföring för dessa.
  • Schemalägg prisförändringar och utförsäljningar för förutbestämda tidsperioder.
  • Justera pris beroende på produktkombinationer, kvantitet och/eller kundlokalisering.
  • Få en varning när misstänksamma beställningar görs, till exempel om en bot köper upp hela ditt lager av en produkt.

 

Varför du bör automatisera din E-commerce verksamhet

Som du säkert redan har förstått så leder E-commerce automatisering till flera fördelar för din verksamhet och det finns därför flera orsaker till att implementera E-commerce automatisering i din verksamhet:

  • Det sparar en massa tid
  • Det gör dina arbetsprocesser snabbare och förenklade
  • Du kan lätt hantera ditt lager och dina ordrar
  • Det ger dig chansen att ge dina kunder en bättre kundupplevelse med enkla returer, förbättrad kundservice och generellt mer tid att spendera på dina kunder
  • Det minskar kostnader då mindre personal krävs för vardagliga arbetsuppgifter
  • Du får chansen att fokusera på de allra viktigaste uppgifterna i din verksamhet
  • Det hjälper dig att öka din försäljning
  • Det förenklar marknadsföring med automatiskt utskickade mejl och socialmedia uppdateringar

 

E-commerce automatisering ökar effektiviteten i ditt arbetsflöde, gör det mer kostnadseffektivt och bekvämare att genomföra.

Automatisering är inte bara för stora företag med mycket kapital, jag skulle snarare argumentera för det motsatta. Många småföretag har mindre resurser än stora företag och att arbeta med begränsade resurser innebär ofta att mycket arbetskraft krävs. Genom att automatisera verksamheten blir behovet av arbetskraft betydligt mindre och den arbetskraft man har kan istället användas för mer givande arbetsuppgifter. E-commerce automatisering gör det möjligt för dig att driva en mindre verksamhet med begränsade resurser på ett sätt som hjälper dig att konkurrera med större företag.

Share:

Liknande blogginlägg

Shopify Payments - hur funkar det?

Shopify Payments är Shopify's egna betalväxel som möjjliggör för …

Vad är dropshipping?

En av de största riskerna med att starta en online …

För- och nackdelar med dropshipping

Tidigare i veckan skrev vi en artikel om vad dropshipping …

Inga kommentarer

Lämna en kommentar